Съществува възможност строителството на тунела под Шипка да започне по-рано от 2014 г., ако някой от планираните проекти през сегашния програмен период не се изпълнява в посочените срокове. Това заяви при посещението си в Габрово министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. По-ранното начало на реализацията на проекта е възможно и при условие, че някоя от 36-те наши и чужди компании, заявили инвеститорски интерес, се съгласят да започнат строителството му без държавна гаранция. По този повод в момента се водят разговори с тях, добави министърът.
По думите на Плевнелиев финансирането на проекта ще бъде от европейските фондове, а градежът на скъпото съоръжение ще се осъществява паралелно с обходния път на Габрово, уточни той.
При визитата си в Габрово министър Плевнелиев опроверга твърденията на местни неправителствени организации, че България ще бъде санкционирана от ЕС, в случай че пътното съоръжение не бъде построено по-рано.
В края на миналия месец от регионалното министерство уточниха, че съоръжението ще се гради с пари от еврофондовете. Проектът за подземното съоръжение, което ще облекчи трафика през прохода Шипка, ще бъде включен следващата година в списъка за финансиране от Оперативна програма "Транспорт". Досегашните планове за него предвиждаха да се даде на концесия. Плановете на строителното министерство са в следващите две години да се актуализира идейният проект, а до 2012 г. да се изготви и технически. Ако Брюксел го одобри, ще поеме финансирането. По прогнози от 2001 г. тунелът ще глътне 125 млн. долара. Той ще е двулентов, 3,2 км дълъг и висок 4,8 м.
Участъкът Габрово Шипка е част от паневропейския коридор №9, който да свързва финландската столица Хелзинки с беломорското пристанище Александруполис (Дедеагач). България има ангажимент към ЕС да изгради връзката, но досега проектът е буксувал заради липса на финансиране.